maandag 26 oktober 2015

Vier keer persoonlijk leren

Leren persoonlijk maken is het topic dat momenteel het meest aandacht krijgt op veel vernieuwingsagenda's. Als streven natuurlijk meer dan terecht, maar tegelijkertijd is het toch ook wel een enorme open deur. Ik ontmoet nooit iemand die tegen is, net zoals niemand zal ontkennen dat smaken verschillen en we ook niet allemaal dezelfde sokken gaan dragen of ons hetzelfde massa kapsel aan laten meten. En dat geldt natuurlijk ook voor leren. Als het effectiever kan door het een beetje te finetunen, dan is alles wat werkt welkom.

Maar tegelijkertijd is er ook een enorme discussie over hoe we onderwijs persoonlijker kunnen maken. En in die discussie gaan woorden als differentiëren, individualiseren en personaliseren door elkaar lopen. Het gevolg is dat we allemaal veel roepen, maar niet hetzelfde bedoelen. En dat is op z'n minst heel lastig, maar het werkt daarnaast ook nog enorm vertragend. Met als risico dat er zoveel ruis op de lijn ontstaat, dat het hele streven in totaliteit afgeserveerd wordt als onhaalbaar of zelfs onwenselijk.

Op zich hoeft het allemaal op ideeniveau niet zo heel lastig te zijn. Persoonlijk staat voor vele smaken en behoeften, dus waarom zou er dan maar één goede manier van persoonlijk leren zijn. Dat is natuurlijk ook niet het geval, want de juiste keuzes voor een school zijn ondermeer afhankelijk van de leerlingpopulatie en het schoolconcept.

Tijd dus om eens verder in te zoomen op de wereld achter het persoonlijk leren en de keuzes die daarbij een rol kunnen spelen. In de onderstaande discussiefilm werk ik vier vormen van persoonlijk leren uit. Ik ben benieuwd waar u uiteindelijk voor gaat.

maandag 19 oktober 2015

ICT in het onderwijs: wat werkt en wat niet?

Vrijwel voortdurend verschijnen er onderzoeken, gebundelde praktijkervaringen en individuele pleidooien over het gebruik van ICT in het onderwijs. Met vaak heel verschillende conclusies over wat werkt en wat niet. Op zich is daar niets mis mee, want innoveren voelt al gauw wat onwennig. Maar helaas gaat de nuance door de vermeende tegenstellingen in veel gevallen verloren.

Onderzoekbureau Gartner heeft in 2006 een systematiek bedacht met de naam Technology hype cycle. Afhankelijk van de fase waarin een technologie zit, komen ook de bijpassende sentimenten boven. Mooie voorbeelden hiervan zijn de fasen die vrij vertaald benoemd kunnen worden als de verwachtingspiek en het desillusiedal.

Eén ding is echter opvallend als het gaat om de huidige discussie over ICT-gebruik in het onderwijs. Het gaat in veel gevallen niet om een technologie, maar om informatie- en communicatietechnologie in het algemeen. Alsof de conclusie voor alle gebruikte digitale hulpmiddelen, hardware en software hetzelfde zou zijn. Dat is in geen enkele sector het geval, laat staan in een onderwijswereld waarin veel verschillende doelen en doelgroepen bediend moeten worden.

Kortom, het is tijd om de materie eens op een andere manier te benaderen. Niet vanuit het voor of tegen zijn, maar vanuit de doelstellingen die we ermee willen bereiken. Daarbij is het belangrijk om een onderscheid te maken tussen pedagogische, didactische en organisatorische doelen. Wat mij betreft leidt dit tot andere standpunten en conclusies.

Om één en ander in te kaderen, heb ik de onderstaande discussiefilm gemaakt. Niet omdat ik de waarheid in pacht heb, maar wel vanuit de drijfveer om samen de stap te kunnen zetten voorbij het status-quo van 'welles en nietes'. Ik wens u veel kijk-, denk- en discussieplezier.

dinsdag 6 oktober 2015

Inspiratiedag Amerongen

Dank aan alle bezoekers van mijn presentatie op de onderwijsinspiratiedag in Kasteel Amerongen. Eén van de beloftes die ik gedaan heb, is het delen van de presentatie met u via deze website. Bij deze dus.



In de presentatie raakten we de successen die reeds geboekt zijn met het organisatorisch gebruik van ICT. We hebben gekeken naar de meest geavanceerde leerkrachtassistent voor het digitale schoolbord die in Nederland verkrijgbaar is. Het speciale van de nieuwste versie van deze applicatie is dat de leerlijn inzichtelijk is gemaakt over alle jaargroepen heen, waardoor het veel makkelijker wordt om persoonlijke leerroutes samen te stellen. Verder is ook opvallend dat dit type digibordsoftware het hart van de methode is geworden. In het onderstaande promotiefilmpje wordt de werking tot in de details uitgelegd.



Mijn derde belofte betreft de link naar de instructiefilms bij Werkuur, de nieuwe applicatie waarmee u in een handomdraai gepersonaliseerd oefenmateriaal samenstelt in de vorm van een e-book of een geprint boekje. Dit is de link naar de informatie.

Nogmaals dank voor uw aanwezigheid op deze inspirerende dag. Ik heb ervan genoten en ik hoop dat dat ook geldt voor u. Ik wil de organisatoren graag bedanken voor de gastvrijheid. Het was allemaal prima voor elkaar.