dinsdag 17 februari 2015

De revival van het vakgebied schrijven

Wat gaat er gebeuren met het vakgebied schrijven in het basisonderwijs? Vraag het tien mensen en je krijgt veel verschillende antwoorden. Allemaal met een eigen redenering.

In eerste instantie lijkt het voor de hand te liggen om het vak dood te verklaren. Snel schriftelijk communiceren gebeurt immers vrijwel altijd via een toetsenbord, dus wat moeten we nog met die pen? Maar iedereen die bereid is om zich wat dieper te oriënteren, zal behoefte hebben om het bovenstaande te nuanceren.

Schrijven is veel meer dan zo mooi mogelijk letters op papier zetten. Het is een vorm van persoonlijke expressie en communicatie die pas kan slagen als er sprake is van een leesbaar handschrift. Wel eens een boodschappenbriefje gemaakt dat niet leesbaar was? Of snel wat aantekeningen gemaakt die later niet meer te ontcijferen waren? Iedereen kent de situaties waarin leesbaar schrijven zinvol blijft en zelfs noodzakelijk is.

Maar er is meer dan dit. Schrijven is ook voor het leren lezen en leren van andere zaken van toegevoegde waarde. Meerdere onderzoeken tonen aan dat schrijven een diepere manier van herkennen en inprenten is, dan vluchtig rammen op een toetsenbord. Er zijn zelfs mensen die schrijven zien als een op zichzelf staande leerstrategie.

Kortom, alle reden om samen te blijven investeren in schrijfonderwijs. Met als doel een leesbaar persoonlijk handschrift. Dit is de reden dat wij met een enthousiaste groep mensen de meest gebruikte schrijfmethode van Nederland, Pennenstreken genaamd, drastisch hebben vernieuwd. Met een aantal totaal nieuwe en onverwachte kenmerken voor een schrijfmethode. Meester Michael maakte op de NOT 2015 een mooi interview met één van de mensen van het ontwikkelteam. Beslist het kijken waard.